-

Pol Piérart

Een eerbetoon aan de Luikse kunstenaar Pol Piérart in het Curtiuspaleis van 10 maart tot 30 april 2016. Pol Piérart studeerde decoratieve schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten van Luik, daarna kreeg hij belangstelling voor de fotografie. Vanaf 1979, exposeert hij in een groot aantal Belgische musea en galerieën, maar ook in het buitenland, zoals bijvoorbeeld op Rencontres Internationales de la Photographie d’Arles (2002) en in Galerie Bernard Bouche in Parijs (2002); er werd ook een film van hem vertoond op de Kunstbiënnale van Venetië (2011).
In zijn fotografisch werk – zwart-wit foto's in klein formaat (de grootte van een postkaart of foto-souvenir in een lijstje) – met het woord, de woorden of de korte zin geschreven in hoofdletters op wit papier, worden in een landschap of compositie verwerkt als in een stilleven. Deze woorden versterken het beeld en het beeld versterkt de woorden, waardoor het geheel een verhaal vertelt of een dubbele lezing mogelijk maakt.

In zijn schilderwerk, soms op redelijk groot formaat, wordt het hoofdonderwerp gevormd door het woord en komt het werk los tegen een relatief neutrale achtergrond. Relatief, want het gaat niet om een monochroom vlak, maar juist om zeer subtiele nuances in een zelfde kleurengamma: het aanbrengen van verschillende lagen zorgt ervoor, dat het materiaal, hoewel licht van aard, duidelijk aanwezig is. Het woord dat op het doek wordt gezet is in het algemeen dubbelzinnig, dit komt door de schrijfwijze: een of twee letters, of een deel van een letter, worden vervangen, verborgen of zelfs toegevoegd, waardoor de betekenis totaal anders wordt. Dat lijkt eenvoudig, direct, vanzelfsprekend… maar deze dualiteit van de betekenis doet ons nadenken, wakkert ons bewustzijn aan.